10/05/2023

דבר תורה לחנוכת גן ילדים

בס"ד כ"ב טבת תשפ"ג

 

חנוכת גן ילדים חדש במושב מנוחה יע"א 

מורי ורבותי, ראש המועצה, ראשי מחלקת החינוך בעבר ובהווה, יו"ר הועד היקר שלנו אלעד, המנחה, הגננות היקרות, מהנדסים וכמובן אחרונים חביבים ילדים יקרים וילדות יקרות!

זוכים אנחנו לחנוך היום "גן ילדים" חדש. פעם חשבתם – מדוע קוראים למקום הזה "גן" ילדים? מה הקשר ל"גן"?

כששותלים צמחים בגן - אנחנו דואגים שיהיה להם: קרקע, אוויר ומים. אבל, בכל זאת, כל צמח יצמח לפי הגרעין שבו.  "כי האדם עץ השדה", כך גם בחינוך, תפקידנו להצמיח את הילדים, רק פה ושם מדשנים, גוזמים ענף סורר, מכוונים את כיוון הצמיחה.

ישנה חשיבות רבה להקמת מוסדות חינוך. אלו מהדברים שחייבים להימצא בכל עיר ובכל ישוב, בלעדיהם אסור לדור באותו מקום. כך כותב הרמב"ם בהלכות דעות (פרק ד הלכה כג):

"כל עיר שאין בה עשרה דברים האלו אין תלמיד חכם רשאי לדור בתוכה, ואלו הן: רופא, ואומן, ובית המרחץ, ובית הכסא, ומים מצויין כגון נהר ומעין, ובית הכנסת, ומלמד תינוקות, ולבלר, וגבאי צדקה, ובית דין מכים וחובשים".

רבות השקיעו כדי לבנות גן חדש זה: תכנון, תקציבים, פיתוח. כשמשקיעים בבניין - זה ביטוי ליחס שנותנים למה שאמור להיות בו. השקעה בחינוך זו השקעה לדורות.

 כך מובא בגמרא מסכת ברכות (דף נז עמוד ב):

"שלשה מרחיבין דעתו של אדם, אלו הן: דירה נאה, ואשה נאה, וכלים נאים".

ועוד מובא בגמ' שבת (דף קלג עמוד ב):

"דתניא: זה אלי, ואנוהו - התנאה לפניו במצות; עשה לפניו סוכה נאה, ולולב נאה, ושופר נאה, ציצית נאה, ספר תורה נאה וכתוב בו לשמו בדיו נאה, בקולמוס נאה, בלבלר אומן וכורכו בשיראין נאין".

אם כך ההדרכה, בכתיבת ספר תורה על קלף ודיו, על אחת כמה וכמה, בכתיבת "ספר תורה חי", תינוקות של בית רבן. היופי, החן ותנאי והלימוד החיצוניים, משפיעים רבות על נפש הילד, ועל רצונו להזדהות עם סביבה זו. ההופעה הנאה, נותנת את התחושה הטובה, המרוממת את נפש הילד, ומכשירה את לבו לקליטה טובה.

ילדים וילדות יקרים, תראו כמה דאגו לכם, כמה השקיעו בכם. תלמדו, תחכימו, תשחקו, והעיקר שהוריכם והגננות ירוו מכם המון נחת.

גננות יקרות, אתן יוצקות את התוכן העיקרי למבנה הזה "יין ישן ומשובח, בקנקן חדש". בהצלחה רבה בהמשך הדרך!

התחלנו לא מזמן חומש חדש, שמתאר את תהליך התפתחותו של עם ישראל במצרים, יציאת מצרים, ועל כך שאבותינו הגיעו להר סיני לקבל תורה. מאוחר יותר הגענו גם לבית המקדש. ובימינו בתי מדרש, בתי ספר וגני ילדים הם התחליף שממנו שואבים תורה ודעת.

אי אפשר שלא להתרגש מכל מוסד כזה שנבנה, מכל בית שנבנה כאן בארץ הקודש, מרגישים כיצד ה' מקיים את דברו אשר דיבר ביד עבדיו הנביאים, וכפי שאמר הנביא ירמיהו (פרק לא):

(כו) הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה' וְזָרַעְתִּי אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת בֵּית יְהוּדָה זֶרַע אָדָם וְזֶרַע בְּהֵמָה: (כז) וְהָיָה כַּאֲשֶׁר שָׁקַדְתִּי עֲלֵיהֶם לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ וְלַהֲרֹס וּלְהַאֲבִיד וּלְהָרֵעַ כֵּן אֶשְׁקֹד עֲלֵיהֶם לִבְנוֹת וְלִנְטוֹעַ נְאֻם ה'.

ראש מועצה יקר, אלעד היקר, תמשיכו הלאה בקיום הנבואות הללו, בבניה למען עם ישראל, ילדי ישראל, יברך ה' פעלכם!


תגובה 1:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק

פדיון שבויים

בס"ד י"ד מרחשון תשפ"ד פדיון שבויים   פדיון שבויים – מצוה רבה 1.      תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף ח עמוד א איפ...