פרשת ויצא
הלכות
בית הכסא
וְעַתָּה לְכָה נִכְרְתָה בְרִית אֲנִי וָאָתָּה וְהָיָה לְעֵד בֵּינִי
וּבֵינֶךָ. (בראשית לא, מד)
הנה הרואה יראה דמשונה ברית זה מכל בריתות שבעולם, דכל ברית שכורת האדם עם
חבירו הוא כענין התקשרות ודבקות ואחוה וריעות זה עם זה, מה שאין כן ברית זה הוא
מיוסד על הפירוד להפרד זה מזה, שלא יתגלה אחד לחבירו ולא ידבק בו אלא יסתרו איש
מרעהו. וצריך להבין מה זה ועל מה זה עשו את הברית באופן זה שיסתרו איש מרעהו.
והענין יובן בסיעתא דשמיא, דידוע כל תחתון צריך להתדמות לשרשו העליון. והנה יעקב אבינו
עליו השלום שורשו בקדושה, ולבן שורשו בקליפה. וידוע שהקליפה אין לה יכולת להתאחז
בצד הפנים של אור הקדושה אלא רק עומדת באחורי האור, ועל כן הפנים של אור הקדושה
אינו רואה את הקליפה, וכן נמי הקליפה אינה רואה את הפנים של אור הקדושה, ודוגמת
זאת ממש נעשה למטה שכרתו ברית בזה שאמר "יצף ה' ביני וביניך כי נסתר איש
מרעהו" (בראשית לא, מט), והטעם מובן, שכל אחד צריך להתדמות לשרשו. לכן אמרו רבותינו ז"ל [ילקוט שמעוני פרק לד, רמז תתקסה] על פסוק [דברים לד, ו]: "ויקבור אותו בגי [בארץ מואב], מול בית פעור", דכל זמן שפעור
עולה ומקטרג, רואה את משה קבור שם ונרתע ושב לאחוריו, מפני שהסטרא אחרא מוכרח
שתתעלם ולא תתראה לפני הקדושה.
וזהו הטעם שהאדם פי הטבעת שלו באחוריו ולא בצד הפנים, דמפורש בדברי רבינו
האר"י ז"ל בשער מאמרי רשב"י (פרשת תצוה) [דף כא ע"א] וזו לשונו: עתה נבאר ענין נקודת האחור מה עניינה, ואמנם הוא סוד גדול
וראוי להעלימו, הנה ידעת כי הקליפות נקראים צואה בלי מקום דמזונם והשפעתם מן
המותרות היוצאים דרך נקודת האחור, ולכן הושם נקודה זו באחור לפי שאינם יכולים לקבל
מצד הפנים כי אינם רואין אור פני שכינה דכתיב [תהלים ה, ו]: "לא יתיצבו הוללים לנגד עיניך". והנה, זה הנקב של האחור נקרא
בתורה בית פעור, וזה סוד עבודה זרה של פעור שעבודתה בכך לפעור עצמו על פניה כנודע,
כי זו היא קבלת השפע שלה, והבן זה עכ"ל. נמצא, מקום שיוצא ממנו הפסולת ושמרי
המאכל שבאדם, הנה הוא דוגמה למקום יניקת הקליפות, ולכך הושם מקום זה באחורי האדם
כי עמידת הקליפה באחור.
ובזה יובן הטעם ששורה על האדם רוח רעה בכניסתו לבית הכסא, ששם נאחזים
כוחות הסטרא אחרא אשר הזוהמה הוא מזונם, ולכן צריך
להיות האדם נזהר מאד שלא ישהה נקביו וישקץ עצמו, אלא כל עת אשר ירגיש שהגיע זמן
הפסולת לצאת יוציאנה תכף בלי איחור ועיכוב כלל, ואזהרה זו צריכה מאד על פי הסוד,
ובפרט קודם תפלה וברכה ועסק התורה, וכמו שכתוב בספא חסידים (סי' תתי"ח) וזו לשונו: אדם צריך להיות נקי מבפנים כבחוץ שנאמר וכל קרבי את שם קדשו,
שלא יהיה בקרביו טנופת, לכן קודם שיתפלל וקודם אכילה ושתיה שהוא צריך לברך יעשה
צרכיו וכו' עיין שם. ובגמרא [ברכות טו ע"א] אמרו הרוצה שיקבל עליו עול
מלכות שמים שלימה, יפנה ויטול ידיו ויניח תפילין ויקרא קריאת שמע ויתפלל.
וכתב רבינו ז"ל בשער המצות ([סוף] פ' שמיני) וזו לשונו: שקוץ הנפש, כתיב [ויקרא יא, מג]: "אל תשקצו את נפשותיכם", ואמרו רבותינו ז"ל [מכות טז ע"ב]: מכאן שהמשהה נקביו עובר על לא תשקצו. והטעם יובן, כי ענין אכילה הוא
לברר האוכל מתוך הפסולת, והאוכל שהוא המזון נבלע באיברים, והפסולת נעשה מותר ונדחה
למטה, ומזה נעשו הקליפות, וכתיב [ישעיה ל, כב]: "וטמאתם את צפוי פסילי כספך וכו' תזרם כמו דוה צא תאמר לו",
כי הם בחינת היציאה של נקב האחור וכמו שנתבאר בענין פעור. ולכן, המשהה נקביו שמשהה
המותר והקליפה ההוא מלדחותה אחר שנגמר בירורה ועיכולה, הנה הוא משקץ נפשו ממש יותר
ממה שמשקץ גופו, ונודע "בכל דרכיך דעהו" [משלי ג, ו], ולכן צריך שיכוין האדם כונה זו בלכתו לבית הכסא קודם הכנסו שם כי אסור
להרהר שם עד כאן לשונו.
א. המשהה
נקביו עובר משום "בל תשקצו" [ויקרא יא, מג], בין
בגדולים בין בקטנים, אך בקטנים יש בזה עוד חשש סכנה (וגם) [של][1] עקרות, שיהיה עקר אם משהה. ויש בני אדם נכשלים בדבר
זה, ואם יבא לו התעוררות והוא לומד או עוסק בעניניו, אינו קם במהירות, וחושב: עד
שיגמור העסק עוד מעט, או עד שיגמור דף הזוהר או המזמור, וזו שטות גדולה, דהרי זו
מצוה הבאה בעבירה, לכך צריך להזהר מאד. וכתב "חסד לאלפים" ז"ל [סימן ב אות י] בשם
המקובלים, דהמיקל בזה, מונע ממנו טהרת המחשבה. ומי שהוא בעל נפש ורוצה להדבק
בקונו, צריך להזהר שיהא גופו נקי בכל שעה, וזה מועיל גם כן לבריאות הגוף ונעשה
בריה חדשה.
ב. גם בהיותו שוכב על מטתו בלילה, אם הרגיש שצריך לעשות צרכיו יתאזר לקום ולא
יתעצל ולא יתרשל הן מחמת קור הן מחמת גשם הן מחמת חושך וכיוצא, אך צריך לעשות תחלה
נטילת ידים כהלכה, כי אי אפשר לו לילך ארבע אמות ולשפשף או לקנח בעוד רוח רעה שורה
על ידיו, אך מאחר שהוא עתה צריך לנקביו אי אפשר לברך "על נטילת ידים"
אלא יעשה צרכיו תחלה, ואחר כך יברך "על נטילת ידים" ו"אשר
יצר", ולכן צריך ליזהר שלא יפסיק בדברים מעת שנטל ידיו עד שיכנס לבית הכסא
ויטול שנית ויברך, ועיין שולחן ערוך רבינו זלמן (סימן ו סעיף ג).
ג. כל שיוכל להעמיד עצמו עד כדי שיעור הילוך פרסה[2], אין בו משום בל תשקצו ולא משום
סכנה בין בגדולים בין בקטנים. ויש אומרים שאפילו אינו יכול להעמיד על עצמו כשיעור
זה, אם כח הדוחה אינו יכול להיות גובר על כח המחזיק אלא רק ע"י סיוע שידחוק
האדם את עצמו מעט כדי להוציא הפסולת, אין נקרא זה משהה נקביו בידים כדי שיעבור על
בל תשקצו, כיון דכח הדוחה צריך לסיוע שלו שידחוק את עצמו מעט, וזה שאינו דוחה אינו
אלא שב ואל תעשה הוא, אבל אם נתגברה תאותו מאד עד שכח הדוחה גובר על כח המחזיק
להוציא הפסולת מבלי שיצטרך לסיוע הדוחק שידחוק האדם את עצמו אפילו מעט, ה"ז
עובר על בל תשקצו אם משהה נקביו וכמ"ש בזה הגאון רבינו זלמן ז"ל בשולחן
ערוך ([מהדורא
תניינא] סימן ג' סעיף יא).
ד. יזהר לסגור הדלת של בית הכסא אפילו בלילה בחושך ואפילה משום צניעות, כי הסמ"ק
ז"ל [מצות התלויות
בגוף מצוה נז] ועוד יש פוסקים ראשונים מנו את הצניעות
מכלל המצות של תורה, ואף על גב דיש חולקים וסבירא להו דדבר זה הוא אזהרת חכמינו
ז"ל במדה טובה שנשתבחו בה ישראל עם כל זה צריך להזהר בה טפי כיון דאיכא
דסבירא להו דהוא מן התורה, ומכל מקום אם יש בבית הכסא ריח רע קשה לו מאד והוא פותח
הדלת לאצולי פורתא, יש להקל בחושך לילה ואין רואהו.
ודע כי אזהרת הצניעות בבית הכסא
אין עיקרה משום הפירוע, דהא לא מצינו שהחמירו בפירוע הגוף כולו כשיורד לטבול או
בבית המרחץ וכיוצא, אלא הטעם כאן הוא בנוי על פי הקדמה שכתבתי לעיל בשם רבינו
האר"י ז"ל בשער מאמרי רשב"י (פרשת תצוה) בענין נקודת האחור וכנזכר לעיל, ועוד שים עיניך במה שכתבתי בשם רבינו
ז"ל בשער המצות (פרשת שמיני) וכנזכר לעיל, ובין תבין דהני עכברי דשכיחי בבית הכסא הם דוגמא לקליפות,
ובזה תבין הטעם שהקפידו על הצניעות בבית הכסא שבזה יהיו נכנעים רוחות הרעות.
ה. לא יגלה עצמו עד שישב, והנכון שלא לגלות אלא מלפניו טפחיים ולאחריו
טפח, אך אם המקום מטונף ויש חשש שיטנפו בגדיו אין צריך להזהר בזה אלא יגלה כפי
הצורך לפי המקום, וכל מה שאפשר למעט בגלוי ימעט וכמו שכתב הרב "חסד
לאלפים" ז"ל [סימן ג אות ב]. וכן נמי כל דאיכא חשש טינוף יש
להקל בבית הכסא שיש בו מחיצות ודלת סגור, ולכן בזמן הזה דעל הרוב כל בתי כסאות יש
בהם מחיצות ודלת סגור אין מקפידין בענין הגילוי כל כך.
ו. לא ילכו שנים ביחד לבית הכסא, ולא מבעיא שני אנשים אלא אפילו שתי נשים
לא יכנסו ביחד, אלא יכנס אחד לבדו ויסגור הדלת בעדו. וכתב "חסד לאלפים"
ז"ל [סימן ג אות ג] שיש להזהיר בזה גם על הקטנים, אי משום שירגילו במילי דצניעותא, ואי משום
שלא ירגילו במילי דפריצותא ואפילו בקטנים שאין יודעים עשות רע, דהא אמרו בגמרא [בכורות מד ע"ב] דאתתא לא תיקום להשתין בפני תינוק יונק, וכל שכן בגדולים קצת.
ז. כשנפנה בשדה במקום מגולה יתרחק עד שלא יוכל חבירו לראות פירועו מה
שמגלה מבשרו מלפניו ומאחריו, ואין צריך להתרחק הרבה עד כדי שלא יראה את גופו כלל,
אלא הוא רק שלא יראה פירועו אבל אחורי הגדר נפנה אפילו שהוא קרוב ששומע חברו קול
עטושו של מטה, דשמיעת קול עטוש של מטה אין בזה איסור משום צניעות, אלא שהוא ענין
חרפה ובושה לרוב בני אדם, ומי שאינו מקפיד אינו מקפיד, וכן בימי חכמי התלמוד לא
היו מקפידין על זה וכמו שכתב הגאון רבנו זלמן בשולחן ערוך [מהדורה תניינא סימן ג סעיף ג].
ח. וכל זה הצניעות לא נאמר אלא בעושה צרכיו בגדולים, אבל להטיל מים התירו
אפילו בפני רבים וביום משום חשש סכנה שלא יהא עקר, ולכן אסור לנהוג צניעות ולהמתין
אם צריך לכך, ומכל מקום יש לו להסתלק לצדדין, ואפילו אשה מבנה הקטן ועיין בשולחן
ערוך רבנו זלמן [מהדורה תניינא
סימן ג סעיף ה].
ט. במקום שאין מוקף מחיצות אסור לפנות גדולים בין מזרח למערב, אלא יפנה
בין צפון לדרום, ובמקום שיש מחיצות שרי אפילו שהוא חצר גדול, ואפילו אין שם אלא
מחיצה אחת במערב, יושב בצד המחיצה בסמוך לה ונפנה ואחוריו למערב כלפי המחיצה, ואם
היא במזרח יושב בצידה ואחוריו למזרח ושיעור המחיצה בזה אין צריך שתהיה גובה עשרה
אלא כל שאין פירועו מגולה שרי, ולכן אם היא קטנה יפנה סמוך לה ממש באופן שתגין שלא
יתגלה פירועו, ויש אומרים דאפילו במקום מחיצות צריך לדקדק בזה שלא לפנות בין מזרח
למערב אלא בין צפון לדרום, ונכון לחוש לדבריהם, ופה עירינו בג'דאד יע"א,
המנהג פשוט שלא לבנות בית הכסא בבית ובחצר שיש מחיצות אלא רק באופן שיפנו בו בין
צפון לדרום.
י. לא ידבר שום דיבור בבית הכסא אפילו דברי חול ואפילו תיבה אחת, כי
יתאחזו החיצונים באותיות הדיבור שלו שמדבר שם, אך מותר לנחור דאינו מוציא אותיות
מפיו[3].
יא. יזהר לקנח היטב, דצואה בפי הטבעת מעכבת התפלה, ועיקר הרחיצה במים כמו
שכתוב [משלי ל, יב]: "ומצואתו לא רוחץ"[4], ומנהג ערי אדום לקנח בנייר או
מטלית אין נקי בזה.
יב. אם
הטיל מים או עשה צרכיו ושכח ולא בירך, אם עבר יותר מחצי שעה לא יברך אשר יצר בשם
ומלכות, אבל תוך חצי שעה יברך[5], ואם נסתפק אם בירך או לאו - לא יברך בשם ומלכות,
ויהרהר שם ומלכות בלבו, ואם הטיל מים או עשה צרכיו שתי פעמים בזו אחר זו לא יברך
אלא רק פעם אחת.
יג. מי שאכל דבר שיש לו ברכה אחרונה, וקודם שבירך הטיל מים או עשה צרכיו -
יברך אשר יצר תחלה ואחר כך ברכה אחרונה, דברכת אשר יצר תדיר טפי.
יד. אף על פי דמותר להרוג כינה באצבעות ימין וכן מותר לשפשף בהם ניצוצות
של מי רגלים, עכ"ז אסור לקנח באצבעות ימין מפני שקושר בהם תפילין, אלא יקנח
באצבעות שמאל כי שם אינו כורך התפילין על אצבעותיו אלא על זרועו, ולכן יזהר שלא
יקנח באצבע שכורך עליה שלש הכריכות והיא נקראת אמה, אלא ישמיט אצבע זו ויקנח בשתים
האחרונות, ואם אי אפשר לו בכך מחמת רוב הלכלוך שאינו מתקנח בשתים לבדם היטב, אז
יקנח גם בכל אצבעותיו גם בזו. וגם הנשים שאין להם תפילין ירגילו עצמן לקנח בשמאל
ולא בימין כי יש עוד טעמים לדבר זה דשייכי גם בהם[6].
טו. גם הנשים צריכין לברך אשר יצר ויתאזרו ללמוד אותה בעל פה, כי היא
צריכה מאד ונעשה בה תיקון גדול, ויש בה מ"ה תיבות כמנין "אדם"
ורבו סודותיה, וכל אדם צריך להבין פירוש הפשטי של נוסח הברכה שידע מה הוא אומר[7].
טז. אסור להרהר בדברי תורה בבית הכסא, ומבואות המטונפות, וכן בבית המרחץ
הפנימי, והוא הדין דאסור להרהר בצרכי מצוה, הן בענין צדקה, הן בצרכי שבת, הן בצרכי
סוכה ולולב ומצה וכיוצא. ויזהר במרחץ שלא יזכיר שם אדם הנקרא שלום או אדם הנקרא עבד אלה"ה
שהוא שם שמים בלשון ערבי, וכן לא יזכיר שם שבת דאיתא בזוהר הקודש [ח"ב דף פח ע"ב] שבת שמא דקודשא בריך הוא, וכן נקרא שלום [שופטים ו, כד; על פי שבת י ע"ב][8].
מאמר מרדכי - פסקי מרן הרב מרדכי אליהו זיע"א
[1]
[הערת העורך: הגהה מהרי"ח מזרחי שליט"א
על פי כתב יד של הבא"ח].
[2]
ד' מילין, דהיינו 72
דקות (מאמר
מרדכי לימות החול ג, ב).
[3] ואם יש הכרח וצורך גדול -
מותר לדבר כל עוד שלא ניפנה, אך מעת שניפנה לא ישיח כלל. (מאמר מרדכי – לימות החול ג,
כא).
[4] וטוב לקנח במגבונים לחים, ובשבת
ייזהר שלא יסחטם. (מאמר מרדכי - לימות החול ג, כא).
[5]
ואם נזכר תוך חצי
שעה אך מרגיש צורך לעשות צרכיו שנית - לא יברך (מאמר מרדכי - לימות החול ג, לח).
[6]
איטר שמניח תפילין על יד ימין - יקנח בשמאלו
שהיא ימין דעלמא. (כן פסק הגר"מ אליהו במאמר מרדכי - לימות החול ג, כד; עפ"י
כה"ח (סי' ג' ס"ק כ'). משנ"ב (שם ס"ק י"ז). אמנם בספר
"מקבציאל" (ויצא אות יח) הנדפס מקרוב, כתב שם הגרי"ח זיע"א
שלפי מה שהוא כתב בבא"ח (חיי שרה אות ז) שאיטר יד יניח שתי פעמים תפילין, פעם
בימינו ופעם בשמאלו לפי זה יותר טוב לקנח בשמאל כל אדם שהוא ימין דידיה).
[7]
ועיקרה של ברכה זו
היא הודאה להשי"ת על יצירת הגוף המופלא והמנגנונים המופלאים שבו שמטרתם לאפשר
את עיכול המזון בצורה הטובה ביותר כדי לאפשר את קיום הגוף (מאמר מרדכי - לימות החול ג, לז;
ובמקורות שם כתב: שו"ע וטור סי' ו'. עוד יוסף חי פרשת ויצא סעי' ג'. ועיין שם
פירוש רחב יותר לברכה זאת. ועיין בזה באבודרהם).
[8] אם נמצא במקום שאסור לומר
"שלום" כגון בבית המרחץ או במקום מטונף, וחברו אומר לו "שלום"
- יענה לו בנענוע ראש או יאמר: "גם לך" או "ברכה טובה" וכד'
אך יזהר שלא יזכיר "שלום".
יזהר לא להיכנס לבית הכסא כשהוא לבוש בחולצה
שכתוב עליה "שלום" או פסוק וכדו'.
לא יכנס לבית הכסא עם נייר או ספר הכתוב בכתב
אשורית, ואם הוא שעת הדחק ואינו יכול להניחו בחוץ - יכסה אותו בשני כיסויים שונים
ויכנס. ויקפיד שאחד מהכסויים יהיה אטום ולא שקוף. וכיס הבגד או המכנס נחשב ככיסוי
אחד.
יזהר שלא להיכנס עם נייר שכתוב עליו שמו של
הקב"ה אפילו בלע"ז. ולכן יזהר שלא יכנס עם "דולר" לבית הכסא
כיון שיש עליו את שמו של הקב"ה באנגלית.
יזהר לא להיכנס עם אוכלים ומשקים לבית הכסא
ואפילו הם בתוך פיו. ואם נכנס איתם - ראוי שלא לאוכלם כלל. ואם נכנס עם אגוזים,
שקדים וכד' שהם בקליפתם - יכול להדיחם במים ולאכלם.
מותר לשים ארון תרופות בבית הכסא כיון שהם אינם
אוכלים. (מאמר מרדכי - לימות החול ג, סעיפים כט-לד).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה